21 januari 2011

ED 20 februari 2009 'Naast designhotel ook winkels'


Ondernemers in Bergen willen publiek trekken met het Luciferterrein.

Waar de bewoners van de Eindhovense wijk De Bergen niet blij zijn met de komst van een designhotel naar het Luciferterrein, lijken de ondernemers welwillender. Uit een rondgang langs verschillende winkeliers en horecaondernemers blijkt dat de meesten blij zijn dat er iets gebeurt. De meningen over het toekomstige hotel van Holland Art Gallery, waaraan de gemeente de grond heeft verkocht, lopen uiteen. Over één ding zijn de meesten het eens:
de inrichting van het Luciferterrrein moet publiek naar de wijk trekken. Veel ondernemers hopen dat er in of rond het designhotel ruimte komt voor winkeltjes. Een parkje of speeltuintje, zoals een aantal bewoners voorstellen, zien veel van hen niet zitten.

Mara Siteur van restaurant Miss Diverso aan de Kleine Berg heeft niks tegen het plan. "Er gebeurt al jaren niets met het terrein. Het werd tijd dat er iets mee gedaan wordt. Ik vind wel dat er ook winkels moeten komen, in ieder geval een publiekstrekker."

De eigenaar vindt dat er ook goed naar de ondernemers moet worden geluisterd. "De bewoners vinden het niks, die willen een parkje of een speeltuintje. Maar wie loopt daarvoor nou vanuit het centrum richting de Bergen? Maak er een winkelcentrumpje van."

Een tegengeluid komt van Hans van Gorp, eigenaar van kunsthandel Sinte Kathrien aan de Grote Berg. Hij woont boven zijn winkel. "Ik vind het helemaal niks. Wat moet een hotel nou hier achter op zo'n binnenterrein?" Hij is ook huiverig voor de doorgangen die vanaf de Grote en Kleine Berg naar het Luciferterrein lopen. "Dat gaat voor drukte en troep zorgen, ik zie dat niet zitten." Maar wat moet er dan wel mee gebeuren? "Kijk eerst eens met een architect wat er allemaal kan met het gebied. Ik zou er veel liever winkels zien, en veel groen."

"Ik denk dat het goed is om iets dat met design en cultuur te maken heeft, naar De Bergen te halen", zegt Harold Hugenholtz, eigenaar van de cartoonwinkel aan de Kleine Berg. "Op die manier komt er iets terug van het culturele karakter, dat steeds minder wordt door de komst van grotere, duurdere winkels."

Hij hoopt dat in het plan ook ruimte wordt gemaakt voor kleine winkeliers. "Voor kleine huurders is er niet zo veel. In mijn geval loopt over twee jaar het huurcontract af. Ik hoop dat ik kan blijven, maar de prijzen stijgen. Dat probleem zal het doodvonnis zijn voor winkeltjes als deze."

4 opmerkingen:

Wilco zei

Reactie overgenomen van het ED:
Kunnen we in Eindhoven op mooie plekken niet iets anders verzinnen dan alleen maar Winkels??!!

Ad zei

Reactie overgenomen van het ED:
De trent wordt al gezet in De Bergen we krijgen langzaam teveel van hetzelfde.In de toekomst alleen nog horeca en dure mode. Wonen op straatnivo gaat het eerste verdwijnen daarna de bijzondere kleine winkels. De gemeente roemt de buurt om haar diversiteit en kleinschaligheid en wat stimuleert ze ?Een zgn.designhotel van 60 kamers. Wat "bed and breakfast"plekken in de buurt zou beter passen. Het "design"hotel zal volledig omringd worden door achterzijden van woningen en daarom een aantasting zijn van het huidige woonklimaat. In de visie over De Bergen die de gemeente enige tijgeleden presenteerde viel o.a. het volgende te lezen: De levendigheid zal in de toekomst in dit gebied zeker toenemen wat een zekere druk op het woonklimaat zal geven. De bewoners zullen dit wellicht voor lief nemen als er voor gezorgd wordtdat de achterkant een zekere rust uitstraalt. Deze visie heb ik ter harte genomen in mijn E-jungle plan. Het plan is simpel,visionair,goedkoop en profijtelijk en behelst in het kort het teruggeven aan de natuur van een klein lapje centrum grond.Het is het ultieme samengaan van kunst/wetenschap en economie en kan een project worden van Abbemuseum,Miljeueducatie Centrum en plaatselijke neringdoende. Ik stel voor om het E Jungle plan vast te leggen voor 100 jaar. Onze nazaten zullen met diep respect kijken naar de mooie eik die we hebben achtergelaten.
Het designhotel is voor de korte termijndenkers die nu de poen willen opstrijken. Terwijl over 100 jaar dit hotel er al lang niet meer staat.

Hanny zei

Reactie overgenomen van het ED:
Ik ben het met Ad Peijnenburg eens. Zoek naar duurzame mogelijkheden, zoals bed & breakfast (B&B) in bestaande woningen. Logeren bij mensen die hart hebben voor de Bergen. En die alles kunnen vertellen over de hotspots in de Bergen. Wie weten dat nu beter als de mensen die er zelf wonen? Onze toekomst zit in deze micro-economie....Ik heb zelf jarenlang in de Bergen gewoond en ondanks dat ik er al weer jaren weg ben kan ik nog vol passie vertellen over de mooie plekjes. Deze buurt heeft rust, ruimte en vooral groen nodig. Dan komen de andere ondernemende economische pareltjes nog beter tot hun recht. Klinkt als muziek in de oren...toch?

harrie zei

Reactie overgenomen van het ED:
ik denk een patio aan woningen/app in het kader van de sociale voorziening.
geheel omringd in en door groen,geen winkels en geen hotel.
dat zal het klimaat en leef en woongenot verhogen net zoals in de H-Geeststr.
en voor het gehele bergen gebied.
hier is dan iedereen bij gediend en geen korte termijn denken voor€€€€€.