21 januari 2011

ED 22 april 2010 Kritiek op nieuwe plan Van der Schootterrein


Leden van de klankbordgroep met daarin bewoners en ondernemers uit De Bergen hebben verbaasd gereageerd op het dinsdagavond gepresenteerde ontwerp voor de bebouwing van het Van der Schootterrein in de wijk.
Holland An Gallery wil op het binnenterrein tussen de Grote Berg, Bergstraat en Kleine Berg een middelgroot hotel bouwen in combinatie met een gallery, een restaurant en winkels met een openbare verbinding tussen de Kleine Berg en de Bergstraat. De klankbordgroep kon meedenken over een aantal punten in het vorig jaar gepresenteerde voorlopige ontwerp maar zegt helemaal niets terug te vinden in de dinsdag gepresenteerde plannen.
"Ik had best een goed gevoel bij het eerste ontwerp maar dinsdagavond moest ik wel even slikken", zegt Bergenbewoner en lid van de klankbordgroep Frank Coolen. "Het nieuwe ontwerp, in mijn ogen een blokkendoos, is compleet in tegenstelling tot wat we vooraf in de visie hebben omschreven en wat later ook door de gemeentelijke dienst Stedelijke Ontwikkeling en Beheer is overgenomen in het uitvoeringsplan. Ik voel me behoorlijk gefopt."

Waar het eerste ontwerp redelijk aansloot bij het karakter van De Bergen met leuke hoekjes, schuine daken en dakkapellen is in het nieuwe ontwerp gekozen voor een 'rechttoe-rechtaan' uitstraling. Volgens Chris Franken van het Eindhovense architectenbureau Van de Ven, Franken en Onstenk had de adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (de vroegere welstandscommissie) het eerste plan 'afgeschoten' omdat het te veel het 'verleden zou herhalen' waardoor het te veel zou lijken op de bestaande uitstraling van De Bergen. "Ze vonden dat het ontwerp een meerwaarde voor de omgeving moest worden met een eigen identiteit", aldus Franken. "Met hun advies dat het ontwerp modern en eigenzinnig moest zijn, ben ik opnieuw aan de slag gegaan met het dinsdag gepresenteerde plan als resultaat. Eerlijk gezegd vind ik, net als de adviescommissie, het nieuwe ontwerp ook mooier."
Met dat laatste is bewoner en klankbordgroeplid Ad Peijnenburg het absoluut niet eens. "Ik was onthutst bij het zien van het nieuwe ontwerp. Een zielloze blokkendoos waar Eindhoven al vol van staat. Schandalig. Waardeloos. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd."

Geen opmerkingen: